Utrechts straten

'Nu al veel geld door putje'

13 september 2018

SP-raadslid Tim Schipper vreest dat er bij de aanleg van een mozaïekvloer op het Vredenburg nu al veel geld ‘door het putje’ is gespoeld. ‘Als dat 2 miljoen euro kost, breekt mij het klamme zweet uit’, zegt hij. ‘Er is nauwelijks iets zichtbaar. Van de uitvoering ben ik bepaald niet onder de indruk. Als dit het moet zijn, is het knudde maal tien.’

 

Naar aanleiding van een verhaal op deze site over het mozaïek heeft Schipper samen met Erwin Virginia (GroenLinks) raadsvragen gesteld aan het college. Die hebben vooral betrekking op de kosten van het project en op de materiaalkeuze.  Zo willen beiden weten of het bedrag van 2 miljoen euro voor de verharding van het Vredenburg wel klopt. Ook vragen zij nadere specificaties over de opbouw van het totaalbedrag en zijn ze benieuwd hoeveel er voor het kunstwerk is betaald.

schermMarktmozaiek LEHet mozaïek op het Vredenburg is nauwelijks te onderscheiden
(foto: Louis Engelman)


Het kernwoord dat Schipper in deze kwestie wil gebruiken is ‘verbazing’. ‘Dat begon al vorig jaar’, zegt hij, ‘toen het bedrag voor het ontwerp en de uitvoering van het kunstwerk van 150.000 euro naar 400.000 euro werd opgehoogd. Die extra kosten werden in de Voorjaarsnota uit de exploitatie van het Stationsgebied betaald. Wij vonden dat nogal overdreven. Liever hadden we de omringende winkeliers gecompenseerd, maar daar stonden we met de PvdA en de Partij voor de Dieren alleen in.’


schermmarktmozaiekJTZo zou het kunstwerk Martkmozaïek eruit moeten zien
(foto: artist impression Jennifer Tee)


Geërgerd is Schipper over het gebrek aan transparantie over de totale kosten. Hij had vorig jaar bij de behandeling van de Voorjaarsnota al naar een specificatie gevraagd. Die werd door het college toegezegd, maar de uitleg bleef achterwege. Via de raadsvragen wil hij daarom nu van het college per se horen hoe de exacte kosten zijn opgebouwd.

Schipper en Virginia hebben ook zelf geconstateerd dat er slechts een gering kleurverschil is tussen het graniet voor het mozaïek en de omliggende stenen, waardoor het kunstwerk vrijwel onzichtbaar blijft. ‘Is het wel daadwerkelijk uitgevoerd volgens het ontwerp?’, vragen ze daarom.

Ook maken zich zorgen over de nu al geconstateerde vervuiling van de pleinvloer, waarschijnlijk veroorzaakt door de markt. ‘Het gaat om olieachtige materialen die ook in de stenen doordringt.’ Ze willen van het college horen of hiermee rekening is gehouden en of er budget is gereserveerd voor onderhoud en schoonmaak van het kunstwerk, dat – zo blijkt uit de afspraken tussen gemeente en kunstenares Jennifer Tee - minstens 20 jaar moet blijven liggen.

Tekst door Louis Engelman.
Dit artikel is ook verschenen bij Nieuws030.


<< terug naar overzicht