Spelevaren onder HC

Hoe zit dat precies met Hoog Catharijne, kún je daar straks eigenlijk wel met je bootje onderdoor? Projectleider Rob Peerdeman van aannemer Van Wijk Nieuwegein (VWN) is de man die dat laatste, maar bar ingewikkelde stukje doorvaart mogelijk moet maken. Hoe voelt dat als je straks met je schip het bolle Poortgebouw en die andere betonnen kolossen van HC nadert? Komt er iets terecht van de belofte aan de Utrechtse bevolking die destijds heeft gekozen voor ‘groen en ruimtelijk’?

 

Aan de hand van gedetailleerde bouwtekeningen zegt Peerdeman: ‘We hebben hier + 0,56 NAP waterpeil. Dat graven we af tot -1,50 NAP. Zo komen we uit op een waterdiepte van ruim twee meter. De doorvaarthoogte zal 2,72 meter worden; dit is de hoogte tussen het wateroppervlak en onderkant van de Stadskamer, het binnenplein van Hoog Catharijne dat de Catharijnesingel overbrugt. Maar door de lichtinval via het glazen plafond en speciale belichting van onderaf zal er voldoende ruimtelijkheid worden beleefd.’ De aan- en afmeersteiger met een bijna directe doorgang naar de twee hotels in het Poortgebouw, staat al luxe te glimmen tegenover de uitgelichte restanten van het Middeleeuwse kasteel Vredenborch. De stapels betonnen platen en de hopen modder en zand denk je maar even weg.

 

Mooie klus
Projectleider Peerdeman: ‘Het is een strak schema, we moeten veel tegelijk aanpakken. Tussen de Marga Klompébrug en de Bartholomeusbrug komt er een glooiende oever (zie ook pagina 3). En niet te vergeten de Plaatbrug vlak langs de noordkant van Hoog Catharijne en het Poortgebouw. Die moet tot loopverbinding buitenom HC worden opgetuigd. Langs het laatste stuk singel wordt een hoge en een lage kade geconstrueerd. Om te wandelen en te zitten, en te kijken naar de boten. Het is voor ons een mooie klus van 3,5 miljoen euro op een prachtige locatie.’

 

 

schermHC
HC vanaf de zuidkant. Over ruim een half jaar
al weer water? © Patrick van der Sande

 

Leunend op het Chinees graniet van de fraai gekromde leuning van de Plaatbrug kijk je uit op de machtige machines van onderaannemer Vlasman die het sloopwerk van de oude betonnen autobak verricht. Ja, het wordt hier vast heel mooi. De in de artist impression gesuggereerde ruimtelijkheid wordt het niet, maar de overgang van glooiende groene oevers naar de onderdoorgang bij Hoog Catharijne zal vanaf het water absoluut als imposant, ‘grootstedelijk’ ervaren worden.

 

Waterleilanden
Hoe ziet het er van de bovenkant uit, zo’n onderdoorvaarroute? Thomas van Leeuwen, partner van D/DOCK, een Amsterdams ontwerpbureau, is verantwoordelijk voor de vormgeving van de Stadskamer boven het water: ‘ Er moet transparantie en ruimtelijkheid ervaren worden; de verticale lijnen zijn haast even belangrijk als de horizontale. Het licht moet van alle kanten binnenstromen, zelfs van onderen. Via de zogeheten ‘watereilanden’, waar je door de glazen platen heen straks de Catharijnesingel met de aan- en afmerende boten kunt zien. Een dynamisch geheel’. Nog is er weinig te zien. Maar met enige fantasie golft het water, er komt een kano aan, hotelgasten staan op de steiger… De officiële opening is in september 2020, maar insiders voorspellen dat er officieus al vanaf volgend jaar maart/april water onder Hoog Catharijne zal stromen. •

 

Geschreven door Charles Crombach en Erik van Wijk
Uit de Binnenstadskrant nummer 4, 2019


<< terug naar overzicht