Slammen in De Bastaard

De afgelopen tijd zat theatercafé De Bastaard elke eerste woensdagavond van de maand tjokvol met poëzieliefhebbers. Dit had alles te maken met het door Het Literatuurhuis georganiseerde U-Slam. 2 mei was dat weer het geval, want toen was de laatste voorronde voor de regionale finale van 6 juni.


Het zaaltje achter het café zat al vrij snel behoorlijk vol met verwachtingsvol publiek en toen presentatrice Sanne van den Bosch om acht uur de tien deelnemers aankondigde waren er alleen nog maar staanplaatsen; een biertje in de hand verzachtte echter dit leed en hielp ook om de stijgende spanning en de snel oplopende temperatuur te doorstaan. Sanne legde uit dat elke ‘slammer’ drie minuten krijgt om één of meerdere gedichten voor te dragen; zodra de rode lamp knippert, moet hij of zij afronden.


Alexis de Roode Poetry Slam (oftewel poëzieslag) is een eigentijdse manier van het voordragen van poëzie, waarbij het zowel om de dichtkunst als de performance gaat. Het wordt vaak uit het hoofd gedaan en de dichters maken gebruik van intonatie, lichaamstaal en ritmiek, waardoor het soms wel wat weg heeft van rappen. Ze proberen het publiek zo enthousiast mogelijk te maken en daarmee punten in de wacht te slepen. Aan het eind van de avond is er een winnaar.


Het Literatuurhuis zorgt bij U-Slam altijd voor een zogenaamde ‘stemadviseur’; een bekende of ervaren dichter die de ‘slammers’ na hun voordracht becommentarieert en een stemadvies voor het publiek heeft. Vanavond is dit Alexis de Roode, die zich vol verve aan zijn taak kwijt. Het publiek bepaalt vervolgens, door het opsteken van rozen, hoeveel punten de dichter krijgt. De helft van de deelnemers valt vervolgens af en de overgeblevenen gaan naar de tweede ronde. Van hen blijven er tenslotte twee over, die in de finale tegen elkaar gaan strijden in de ‘battle’; gedurende zeven minuten treden ze afwisselend in het strijdperk en proberen met hun werk op elkaar te reageren en de concurrent af te troeven.

 

Meeste stemmen gelden © Ton VerweijMeeste stemmen gelden © Ton Verweij


Grote gebaren De drie jonge vrouwen en zeven mannen leveren vanavond zeer afwisselend werk. (Te) veel lezen hun werk voor en de performance komt lang niet bij iedereen uit de verf. De zaal reageert evenwel steeds enthousiast, mede door de meegekomen fans van de diverse dichters. Bij de stemming wordt het advies van de stemadviseur niet geheel overgenomen; het enthousiaste publiek geeft aankomende talenten een tweede kans.


Na een muzikaal intermezzo en een bezoek aan de tap volgt de tweede ronde. Er wordt daarbij door de overgebleven vijf deelnemers ander werk voorgedragen en vervolgens wordt er, na het advies van Alexis, weer met het opsteken van rozen punten uitgedeeld en dit keer meer in de lijn van het stemadvies. Uiteindelijk leidt dit spektakel tot twee finalisten: Saskia van Kampen © Ton en Glenn Verweij Markesteijn, twee totaal verschillende ‘slammers’. Saskia gedraagt zich op het podium als een bedachtzame filosoferende huisvrouw, compleet met schoudertasje. Ze heeft tot nu toe het meeste werk, heel knap, ter plekke geïmproviseerd, wat echt heel bijzonder is. Glenn is meer de man van de grote gebaren en brengt zijn gedichten vol kracht en emotie. Het lukt Saskia en Glenn om in de ‘battle’ van zeven minuten nog enigszins op elkaar re reageren en dan is het woord aan het publiek: Saskia krijgt achttien rozen van de overgebleven aanwezigen en Glenn vijfentwintig. Daarmee is hij winnaar, ontvangt hij € 100,- en mag hij naar de regionale finale op 6 juni. Daar kan hij een plek verwerven voor de halve finale van het NK Poetry Slam 2019. •


Geschreven door Tom Verweij.
Uit de Binnenstadskrant nummer 3, 2018.


<< terug naar overzicht