Ondernemers in gesprek over drukte

Centrum Management Utrecht (belangenorganisatie van ondernemers in de Binnenstad) wil met bewoners in gesprek. Dat zei bestuursvoorzitter Arjan Kleuver tijdens de jaarbijeenkomst begin maart.

 

Het CMU zet zich in voor een ‘ondernemend en vitaal centrum dat economisch optimaal functioneert en waar het prettig is om te zijn’. Kleuver: ‘We maken met z’n allen gebruik maken van de Binnenstad en willen er met z’n allen ook het beste van willen maken.’
Op haar site meldt de organisatie dat het bezoekersaantal afneemt. Het CMU streeft naar 30 procent meer bezoekers in 2021 die dan drie uur langer blijven en 8 procent meer uitgeven. De organisatie maakt zich sterk voor meer buitenlandse toeristen (goed voor dagelijks 176 euro kassa) en grote evenementen als het Filmfestival en de Vuelta.


Onder meer over de drukte in het centrum wil het CMU in contact. Met de actiegroep Binnenstad030 –‘de boze bewoners’– is het volgens de organisatie moeilijk communiceren. Kleuver roept de gemeente dan ook op bijvoorbeeld via het wijkbureau de overeenkomsten te vinden tussen bewoners- en ondernemersbelangen. Via de wijkraad, waarin beiden vertegenwoordigd waren kan dat immers niet meer.


schermdrukte
De Steenweg op zaterdag in een tijd zonder Corona 


Om toch een beeld te krijgen van de beleving van de Binnenstadsbewoner heeft CMU onderzoek laten doen door een externe partij. Ervaart de bewoner eigenlijk wel zoveel overlast en vindt hij of zij het te druk worden? Er werden 700 enquêtes afgenomen bij zes supermarkten.


Gemiddeld een 8?
Samengevat was de vraag: wat vind je nu prettig en minder prettig aan het wonen in de Binnenstad? Respondenten gaven het wonen in de Binnenstad gemiddeld een 8. Dus moet je volgens bestuurslid Hilko Hartog concluderen dat ‘de gemiddelde bewoner van de Binnenstad gewoon erg tevreden is met het woonklimaat’. Het CMU schermt met de resultaten van dit onderzoek in zijn uitlatingen en publicaties.
Gezien de onderzoeksmethode - enquêtes bij supermarkten – valt daarop af te dingen. Er heeft geen louter toevallige selectie van alle bewoners plaatsgevonden. Het onderzoek is daarom niet representatief voor ‘de gemiddelde bewoner’. Door de wijze van benaderen zijn groepen als werkenden, gebruikers van bezorgdiensten, ouderen en zieken misgelopen of ondervertegenwoordigd. En mogelijk leidt de vorm – een straatinterview – tot een te positieve reactie. Misschien is er wel veel meer onvrede onder bewoners dan CMU meldt. •

 

Geschreven door Nico van Laar
Uit de Binnenstadskrant nr. 2, 2020


<< terug naar overzicht