Minder last van de webshop

Kijken in de winkel, kopen op internet. Middenstanders ervaren dat hun winkels steeds meer als showroom dienen. De bezoeker laat zich uitgebreid informeren over een product, zegt dat hij er nog een nachtje over wil slapen en bestelt het vervolgens op internet. De helft van de Nederlanders koopt regelmatig online; van de jongeren onder de 35 jaar is dat 65 procent.

 

De woonbranche heeft minder last van internet, ook al gaat dat voor Strand West op de Oudegracht niet meer op. De zaak is kort geleden gesloten.

 

Voor grote aankopen voor zijn woninginrichting wil de klant advies en fysiek contact: zitten op een bank of een stoel, liggen op een matras, kleuren zien, stoffen voelen. In Bij Den Dom Interiors vind je designmeubelen, tijdloze stoelen en banken, verlichting en accessoires. De winkel bestaat sinds 1925 en kan bogen op een bestand van vaste klanten (75%), die graag terugkomen voor vervanging van de daar ooit gekochte meubels of advies wil voor een nieuwe inrichting. Toen de winkel van het Oudkerkhof naar de Domstraat verhuisde, is naamswijziging dan ook nooit een optie geweest.

 

Er is toen besloten om voor een kleiner oppervlak te gaan met directer contact met de klanten. Combo Design in de St. Jacobstraat en op de Oudegracht beschikt sinds acht jaar over een webshop en constateert een goede wisselwerking tussen de winkel- en de online-verkoop. De consument van nu wil direct en snel informatie, gaat niet meer achter zijn computer zitten, maar gebruikt direct zijn smartphone of tablet. Dit betekent voortdurend aanpassen van de website. Voor de winkeliers betekent het veranderende koopgedrag: alert zijn, tijdig meegaan met ontwikkelingen en investeren. Of dit voor kleinere bedrijven haalbaar is, zal de komende jaren moeten blijken. •

 

Geschreven door Anna Sterk
Uit de Binnenstadskrant nummer 3, 2019

 


<< terug naar overzicht